Pages

Monday, August 17, 2015

Life as an intern student at MINT

assalamualaikum uols.

-------- 17/8/2015--------


Sekarang ini aku kat kolej. tengah berpraktikal di Agensi Nuklear Malaysia @ MINT. So far dah dua minggu aku kat sini.

SV aku nama dia Encik Bohari. Baik peramah dan sempoi. tapi en bo (nama glemer) ni busy sikit orangnya. so kebanyakkan masanya aku mereput di bilik mesyuarat. Disana aku di tugaskan di Bahagian Teknologi Perubatan. yelah selaras dengan kos yg aku amik bidang health sciences kan.

Hari pertama kat sana, aku diberi taklimat mengenai praktikal dan rule MINT tu daripada bahagian HR. You can do this do that n bla bla bla. For the first few days, kami kena jalan kaki daripada pintu depan smpi lah bangunan lab kat belakang. Agak jauh jugaklah. Tapi bila berjalan beramai ramai takdelah rasa penat sangat. tapi penat jugaklah.

Lepas tiga hari camtu baru dapat tag / pas praktikal student. Dalam MINT tu ada beberapa bangunan dan beberapa bahagian. Agak luas dan memerlukan stamina yg kuat memandangkan bangunan dia berbukit bukit. Ada jugak praktikal student dari bidang engineering kat sana. hmm menarik.

Kemudian, aku diberi tugasan atau projek yang kena handle sndiri. Actually everything in there is cofidential and dibawah perlindungan akta. even kau nak masuk pon kena tulis nama semua bagai..ada polis yg bersenjata lagi depan pagar. kecut tak?? haha

Tajuk projek aku under En Bo ni adalah Tc99 (radioactive process and preparing) and second Carbomethylation Process of Sago Starch (bahasa mudahnya nak buat coating ubat). Excited jugaklah bila blajar nak buat ubat ni kan. haaa baru lah kau dapat imagine macam mana supplement yg kau makan selama ni dibuat n process. very nice info and knowledge u can gain there. cuma for this time, kami malang sikit sbb most staff are busy with their works. banyak seminar n so on.

Sepanjang di MINT name tag tu wajib pakai. Dan yg bestnya bila kau works with people yg hebat2..yang truly scientist and researcher. masa tu barulah kau tahu langit tu tinggi ke rendah. Most of staff dah ada master and phd as well as their contribution to our science, technology and sort of product. Kalau contribute journal tu toksah citelah..mmg berlambak.

Disitu aku mula tersedar yg perjalanan hidup aku masih pnjang. selain tu, aku rasa mcm, ramai lagi org yg lebih hebat dalam dunia ni. and something that i never think about. they can think. mcm buat research tulah. macam Albert Einstein kadang2 aku rasa dia gila. hahahaha

So, dalam dua minggu ni aku bukan sahaja pandai mereput, buat journal, main game, tapi aku juga mulai terpikir masa depan...what i want to do in my life? what contribution i can make? and how can i get a proper job with nice surrounding..hehe..

kawen? postpone dululah. kbai.


The key of success, keep moving and always thinking

No comments: